BUNG - 1
INFORMATION DIL CHUNGCHANGA HRIAT TUR TLANGPUITE:
1. India khua leh tui ( Indian Citizen) tupawhin, thil hriatchian duh hriat theihna chanvo an nei vek a ni.
[Section 3 of the RTI Act,2005}
2. RTI Act, 2005 hnuaia diltu reng rengin, a khawihtu Department dik tak SPIO hnenah dilna chu thehluh thin tur a ni a, dilna theh luh hmain thil hriat duh chu eng Department chan chhunga mi nge a nih hriat chian phawt tur a ni.
[Guide Book on RTI Act,2005 ]
3. RTI Act, 2005 hnuaiah Information dilna form siam hran a ni lova, Lehkha phek (plain paper)in dilna hi theh luh theih a ni. Mahse, diltu address leh biak pawh theihna Telephone/Mobile Number chiang tak a ziak lan tur a ni.
[Guide Book on RTI Act,2005 ]
4. Information Dilna chu English-in emaw, Hindi-in emaw, dilna hmun a tawng tlanglawn ber hmangin emaw, ziakin emaw, Electronic hmanraw hmangin emaw thehluh tur a ni.
[Section 6(1) of the RTI Act, 2005]
5. Information dilnaah, chiang tak a thil hriat duh chu ziakin, State Public Information Officer (SPIO)-ah emaw, SPIO a awm loh chuan State Assistant Public Information Officer (SAPIO)-ah emaw theh luh tur a ni. Hemi dilna thehluh copy hi mahni pawhin kawl that ve thlap tur a ni.
[Section 6(1)(a)(b) of the RTI Act, 2005]
6. Information dilna man (Application fee) hi Rs.10/- a ni a; pawisa fai , Indian Postal Order (IPO), Bankers Cheque, Demand Draft, Treasury Challan hmangin emaw fee hi a pek theih vek a ni. Dilna theh luhna SPIO hnen atangin Receipt lak thin tur a ni. Application fee tel lo dilna chu dilna tlingah pawm a ni lo.
[ Rule.3(1)(2) of the Mizoram RTI Rules, 2010]
7. Diltu chu Below Poverty Line (BPL) Certificate nei a nih a, a thil hriatchian duh chu BPL kaihhnawih lam thil a nih bawk chuan Application Fee hi a pek a ngai ve lova. Mahse, a dilnaah chuan BPL Certificate certified photo copy thil tel tur a ni. Hemi certified copy tel lo chuan dilna kha, dilna tlingah ngaih a ni lo.
[Provisio of Section 7(5) of the RTI Act,2005]
[Rule 6(a) of the Mizoram RTI Rules, 2010]
8. Information diltu chuan a dil chhan emaw, a mimal chanchin emaw a dilnaah chuan tihlan a ngai kher lo.
[Section 6(2) of the RTI Act, 2005]
9. Dilna hi mahni kalin emaw, mahni kal kher lo pawhin, midang thawnin emaw, daka thawnin emaw address kim chang leh biak pawh theihna chiang tak a ziakin a thehluh theih a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
10. Pawl (Association/Corporation/Company, etc) hminga information dil hi a rem lo. A chhan chu RTI Act 2005 hnuaiah chuan information hi Indian Citizen-te hnenah chauh pek tur a ni a Pawl/Association ang chite hi legal entities/persons nimahse, citizens an ni lo a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
11. Dilna thehluh ni atanga chhiar let a kum 20 chhung a thil thleng chu dil theih a ni.
[Section 8(3) of the RTI Act, 2005]
12. Information dil reng rengin, subject hrang hrang dilna pakhatah ziak teuh tur a ni lova. Dilna pakhatah subject pakhat chauh zel ziah tur a ni. Chumi awmzia chu subject hrang hrang dil duh chuan dilna hrang zel a siam tur tihna a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
13. Application Fee pek bakah information dil chhuah duh kha, a copy siam ngaite a nih chuan, copy siam man a hran a pek leh a ngai tih hriat tur a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
14. Information duh chu hun tiam chhung a SPIO-in a pek lohin emaw, SPIO-in chhanna a pekah diltu a lungawi lohin emaw, DAA-ah hun tiam chhungin First Appeal theh luh theih a ni a. Chumi hnuah diltu chu a la lungawi loh chuan emaw, DAA-in hun ruat chhunga thuremna a siam loh emaw chuan, Mizoram Information Commission-ah Second Appeal theh luh leh theih a ni.
[ Section 19(1)&(3) of the RTI Act,2005]
15. SPIO ruat a nih loh vang a dilna theh luh theih loh a nihin emaw, SAPIO-in dilna a dawn duh lohin emaw, zualkona SPIO-ah emaw, DAA-ah emaw thawn (forward) duh loh a nih vang emaw, RTI Act hnuai a information dilna hnial a nihin emaw, hun ruat chhung a ngaihvenna lam hmuh tur a awm loh emaw, Fee pek chung changah dik tawk lo awm ni a hriat anihin emaw, diltuin information kim lo pek nia a inhriat vang emaw, mi hruai diklo thei zawnga information pek nia a hriatin emaw,chhanna diklo pe nia a inhriat emaw chuan State Information Commission-ah Complaint a thehlut thei a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
16. Pawl ho Companies/Societies/Associations hming a information dil chu RTI Act hnuaiah pek theih a ni lo.
[Decision No.CIC/WB/A/2006/00590, 639, 677, 754 to 758 dt.16.5.2009]
17. Zirlai emaw, Exam chi hrang hrang beitu (Candidate) te’n an chhanna Answer-books chu an duh chuan an en thei a; a certified copy pawh an dil chhuak thei a ni. Amaherawhchu, ennawn leh (re-evaluate) erawh chu RTI Act-in a huam chhunga mi a ni lo.
[Supreme Court Judgement dt.09.08.2011 vide Civil Appeal No.6454 of 2011]
DEPARTMENTAL APPELLATE AUTHORITY (DAA) / STATE PUBLIC INFORMATION OFFICER (SPIO) /
STATE ASSISTANT PUBLIC INFORMATION OFFICER (SAPIO) TE HRIATTUR TLANGPUI
1. RTI Act, 2005 hnuaiah chuan SPIO-te hi a kul a tai a tang leh, a tak tak a khua leh tui (citizen)-te hnen a an chanvo siam sak a, information an duhte pe theitu an ni. RTI Act hian SPIO-te hi an tih tur fel takin a siam sak a, chumi rual chuan an tih tur an tih dik loh emaw chuan an chungah hremna lek theih a ni bawk a ni. Hemi avang hian fimkhur tak leh dik tak a an tih turte an tih theih nan RTI Dan-te hi an zir chian a ngai em em bik a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
2. Departmental Appellate Authority (DAA)te, State Public Information Officer (SPIO)-te, State Assistant Public Information Officer (SAPIO)-te hi Quasi-Judicial Powers pek an ni a. An chung lam a mi phalna la kher loin Information pek chhuah leh pek chhuah loh chungchangah thu tlukna an siam thei a ni. SAPIO-te erawh hi chu information pe tur a beisei an ni lo.
[Govt.of Mizoram’s Circular No.F.13011/11/2005-IPR dt.22.06.2006] [Guide Book on RTI Act,2005]
3. Thil duh chu pek theih chi a nih a, diltuin information fee a pek bawk chuan, hun ruat chhungin SPIO chuan ziakin emaw, Electronic Format hmangin emaw a diltuin a duh dan zawk zawkin pek tur a ni a; thil hriat duh thu leh hla erawh chu tih danglam loh tur a ni.
[Section 7(5) of the RTI Act,2005]
4. Information pek a nihin emaw, pek theih loh a nih pawhin, information diltu chu Appeal theihna (Appellate Authority)-te, Appeal theih hun chhungte leh Appeal Fee chawi ngai zatte hrilh nghal tur a ni.
5. RTI Act hnuai a Information dilna chu midang (third party) khawih tel thil a nih chuan, SPIO-in information pek theih a nih leh nih loh a ngaihtuah phawt ang a. Pek theih nia a hriat chuan, dilna a dawn atanga ni 5 chhungin third party kha amah khawih tel information pek a remtih leh remtih loh ni 10 chhung a hrilh turin a hriattir ang. Chumi hnuah third party remtihna emaw, remtih lohna emaw kha ngaihtuah telin, ni 40 chhungin a diltu hnenah chhanna SPIO-in a pe tur a ni.
Amaherawhchu, sumdawnna thuruk, danin a humhim sakte a nih ngawt loh chuan, mipui tan a that zawkna tur (public interest)-in, third party tan a thil pawi awmtheite a buk rih zawk chuan, pek chhuah tur a ni. SPIO thurel copy chu third party pawh pek ve tur a ni a, Appeal theih a ni tih hriattir bawk tur a ni.
[ Section 11.(1)(2)(3)&(4) of the RTI Act, 2005]
6. Information duh chu thuneitu dang enkawl chhung a mi a nih chuan emaw, thuneitu dang enkawl chhung a mi nen a inlaichin hnai zawk a nih chuan, SPIO-in a concerned Department-ah information diltuin fee a lo pek tawhna original copy thil telin emaw, a diltuin Fee a pe tawh a ni tih hriattirin emaw, ni 5 chhungin a thawn tur a ni a. Information diltu pawh thuneitu dang hnenah thawn a ni tih ziakin a hrilh hre ve tur a ni bawk.
[ Section 6(3)(i)(ii) of the RTI Act, 2005]
7. Information dil chu a then SPIO-in a pek theih a nih a, a then a pek theih loh thuneitu dang enkawl chhung a mi a nih chuan, SPIO-in a pek theih chin zawng chu hun bi tuk chhungin a pe mai ang a. A pek theih loh chin zawng chu a copy siam chhuakin thuneitu dang, a pe theitu tur hnenah ni 5 chhungin a thawn ang a, thuneitu dang hnenah thawn a nih thu information diltu hnenah a hrilh ve tur a ni.
[ Guide Book on RTI Act,2005]
8. Information duh chu anihna ang angin SPIO te’n an pe mai tur a ni a. An ti danglam tur a ni lova, an hrilhfiah kual tur a ni lo bawk. Information diltuin harsatna a neihte sut kian sak tumin an ti tur a ni lova ( not try to solve the problems raised by the applicant), chhuizawn a zawhna awm theite chhanna pek ( to furnish replies to hypothetical questions)-te an ti tur a ni lo.
[ Section 7(9) of the RTI Act, 2005]
9. Tul bik a awm a nih chuan SPIO khan Officer dang tanpuina a ngen thei a. Chutiang a nih chuan, tanpui tur a ngen Officer khan SPIO thuneihna leh mawhphurhnate a phurin a ti tur a ni.
[Section 5(4) of the RTI Act, 2005]
10. Information diltu chu ziaka a dil thei lo a nih chuan, a dilna kha ziaka siam turin SPIO-in tanpui tur a ni a. Mit thalo, bengchhet, tawngtheilo emaw a nih chuan, SPIO-in a tul dan ang angin puih tur a ni.
[Section 5(3); Provisio of Section 6(1)(b) & Section 7(4) of the RTI Act, 2005]
11. SPIO ten State Information Commission-ah Annual Report pek thin tur a ni a. Annual Report Form chu Department tinah sem a ni.
[Guide Book on RTI Act,2005 ]
12. Commission thu hi thu tawp a ni a, SPIO te’n an zawm ngei ngei tur a ni. Commission thuremna a lungawilo tan zualko lehna dang a awm chuang lo. Amaherawhchu, Commission khan RTI DAN kalh a thu tlukna a siam ni a SPIO te’n an hria a nih chuan, High Court-ah Writ Petition hmangin an zualko thei a ni.
[ Section 19(7) & Guide Book on RTI Act,2005]
INFORMATION PEK HUN CHHUNG
[ Furnishing of information]
1. A tlangpuiin RTI Act, 2005 hnuaiah chuan, SPIO-in dilna a dawnte chu ni 30 chhungin chhanna a pe tur a ni.
[Section 7(1) of the RTI Act, 2005]
2. Mahse, mi nunna leh zalenna khawih chungchang (if it concerns the life and liberty of a person ) a nih chuan darkar 48 chhungin SPIO-in chhanna pek tur a ni.
[Provisio of Section 7(1) of the RTI Act, 2005]
3. SPIO-in hun bituk chhunga thil hriat duh chhanna a pek loh chuan, information pe duh lo anga ngaih a ni a, a free-in thil hriat duhte chu a pe tur a ni.
[Section 7(2)&(6) of the RTI Act, 2005]
4. State Assistant Public Information Officer (SAPIO ) hnena dilna theh luh a nih chuan, SAPIO chuan dilna chu ni 5 chhungin SPIO hnenah thawn tur a ni a, SPIO chuan diltu hnenah ni 35 chhungin chhanna ziakin a pe tur a ni.
5. Information duh chu midang (Third Party) khawih tel thil a nih chuan, dil ni atanga ni 40 chhungin SPIO-in chhanna a pe tur a ni.
[Section 11(3) of the RTI Act,2005]
6. Human right bawhchhia a puhna (allegations of violation of human rights) a nih chuan ni 45 chhungin State Information Commission phalnain pek tur a ni a, Eiru a puhna (allegations of corruption) a nih chuan ni 30 chhunga chhanna pek tur a ni.
[Provisio of Section 24(4) of the RTI Act, 2005]
FEE PEK TUR LEH PEK NGAI ZAT TLANGPUITE
[Payment of Fees ]
1. RTI Act, 2005 hnuaiah Information dilna man (Application fee) hi Rs.10/ a ni a, dilna theh luh rualin pek nghal tur a ni a, Receipt pawh lak thin tur a ni.
[ Rule 3(1) of the Mizoram RTI Rules,2010]
2. Application fee leh supply fee-te hi Pawisa faiin emaw, treasury challan hmangin emaw, demand draft emaw, bankers cheque emaw, Indian Postal Order hmangin emaw a concerned SPIO hnenah pek theih a ni.
[Rule 3(1) & Rule 4 of the Mizoram RTI Rules, 2010]
3. SPIO-in information chhanna a pek dawnin, copy siam ngai a awm chuan hetiang hian Fee lak tur a ni:-
Particular of document
Cost of supply fee
A-4 size emaw, A-3 size phek khat zel ah
A chung a tarlan aia lianah chuan
Actual charge or cost price.
Samples or Models
Actual cost or price
Inspection of records
Chhungchu en man
a awm lo phawt a.
Hemi aia reiah chuan
Darkar khat zelah
Rs.5/- chawi tur a ni.
Soft Copy a pek a nihin
C.D pakhat zelah
Printed Form a pek a
zat ang ang.
Photo Copy siam chhuah
ngai a nih chuan phek khatah
[Rule 4 (a to f) of the Mizoram RTI Rules, 2010]
4. SPIO-in hun bituk chhunga information a pek hman loh emaw, a pek duh loh emaw chuan a chunga fee-te khi chawi a ngai lo.
[Section 7(2) & (6) of the RTI Act, 2005]
[Rule 6(b) of the Mizoram RTI Rules,2010]
5. Information pek chhuah tur chu tam tham deuh tak a nih a, Fee chawi ngai tur a tam viau dawn chuan, information diltu hnenah Fee pek belh ngai zat tur tlangpui chhut chhuah sak a, chu chu Advance a pe tur a hriattir mai tur a ni.
6. Information Fee emaw, RTI Act hnuaia pawisa hmuhte chu a hnuai a Head of Accounts-ah hian Challan hmanga dahluh tur a ni a, Challan copy chu Mizoram Information Commission-ah thawn ve thin tur a ni:
“0070 – Other Administrative Services,
60 – Other Services,
118 – Receipts under RTI Act, 2005".
(01) - RTI
[Rule 5 of the Mizoram RTI Rules, 2010]
1. Zualko vawikhatna
Zualko theihna ground-te
(i) Information dil chu hunbi tuk chhunga SPIO-in thu remna a siam lohin emaw;
(ii) SPIO thu remnaah Information diltu a lungawi lohin emaw;
(iii) Fee pek tur a tuk zatah diltu a lungawi lohin emaw.
(iv) Third Party chu information pek chung changa a lungawi lohin, Third party-in lungawilohna a thehluh reng rengin, thutlukna siam a nih hma chuan information dil chu pek rih loh tur a ni.
[Guide Book on RTI Act,2005]
ZUALKO VAWI I-NA THEH LUHNA TUR :
(i) Zualko vawikhatna (First Appeal) chu chiang leh tawi fel tak a ziakin, a concerned Departmental Appellate Authority (DAA)-ah theh luh tur a ni.
[Section 19(1)(d) of RTI Act 2005]
ZUALKO VAWI I-NA THEHLUH HUN CHHUNG
(i) Thuremna dawn atanga ni 30 chhungin thehluh tur a ni. Chhan leh vang tha tawk a awm nia DAA-in a hria a nih chuan, ni 30 hnu lamah pawh thehluh theih a ni.
[Provisio of Section 19 of RTI Act.]
DOCUMENT THIL TEL NGAI TLANGPUITE:
(a) Zualkona chhan Orders emaw, documents emaw Self attested true copy(s).
(b) Zualko thei nia inhriatna emaw innghahna Document copy. [Copies of documents relied upon By the appellant and referred to in the appeal]
[ Rule 7(2) of the Mizoram RTI Rules,2010]
ZUALKO VAWI I-NA CHINFEL HUN CHHUNG
(i) Departmental Appellate Authority chuan ni 30 chhungin appeal chu a chingfel tur a ni a. A theih loh chuan, a chhan ziak a dahin ni 45 aia rei lovah chinfel tur a ni.
[Section 19(6)of the RTI Act,2005]
(ii) DAA chuan SPIO leh diltu chu a thuremna copy chu a pe ve ve tur a ni. A thurem a lungawilo an awm chuan State Information Commission-ah hun tiam chhungin Appeal theih a ni tih a tilang bawk tur a ni.
2. Zualko vawiHNIHna
ZUALKO THEIHNA GROUND-TE:
(i) Information diltu chu SPIO leh DAA thu remnaah a lungawi lohvin;
(ii) First Appeal thu remna DAA-in a siamah, SPIO a lungawi loh chuan Second Appeal chu State Information Commission-ah a thehlut thei a ni.
(iii) SPIO thutluknaah third party a lungawi loh chuan DAA-ah First Appeal a thehlut thei a. Chuta a la lungawiloh zel chuan Second Appeal pawh State Information Commission-ah a thehlut thei a ni.
ZUALKO VAWI 2-NA THEH LUHNA TUR :
Zualko vawihnihna (Second Appeal) chu chiang leh tawi fel tak a ziakin, State Information Commission-ah theh luh tur a ni.
[Section 19(3) of the RTI Act 2005]
ZUALKO VAWI 2-NA THEHLUH HUN CHHUNG
Thuremna siam ni emaw, a dawn atanga ni 90 chhungin emaw thehluh tur a ni. Chhan leh vang tha tawk a awm a nih chuan ni 90 hnu lamah pawh thehluh theih a ni.
[Provisio of Section 19(3) of RTI Act.]
DOCUMENTS THIL TEL NGAITE
(i) SPIO/DAA thurel self attested copy;
(ii) Zualko thei nia inhriatna emaw innghahna Document copy. [Copies of documents relied upon By the appellant and referred to in the appeal]
(iii) SPIO/DAA thurel a lehkha dang, rorel thutlukna atana innghahnain thil dang sawi lan a neih chuan, chumi self attested copy chu.
(iv) Lehkha dang, chumi case-in a kaihhnawihte a awm chuan.
SPIO-in Information pek chhuah chungchangah harsatna a siam tlat a, chu thil hriat chian duh chu RTI dana pek chhuah theih chi a nih bawk si chuan, Information Commission-in SPIO chu a chawitir thei a. Thupek a zawm loh ni atanga chhiar tanin ni tin Rs. 250/- zel, Information a pek hma chuan a chawi tur a ni. Mahse, a pawisa chawi zawng zawng chu Rs. 25,000/- aiin a tam tur a ni lo.
Tin, SPIO thuawih lo chungah service rules-in hremna dan a siam zul zui a hrem turin, Information Commission-in a Controlling Officer hnenah rawtna a thlen thei bawk a ni.
[Section 20(1)(2) of the RTI Act 2005]
Act not to apply to certain organisations
(1) Nothing contained in this Act shall apply to the intelligence and security organizations specified in the Second Schedule, being organizations established by the Central Government or any information furnished by such organizations to that Government:
Provided that the information pertaining to the allegations of corruption and human rights violations shall not be excluded under this sub-section:
[Section 24 of RTI Act, 2005]
CENTRAL SAWRKAR –IN A DIN INTELLIGENCE LEH SECURITY ORGANISATIONS RIGHT TO INFORMATION ACT –IN A
HUAM TEL VE LOHTE
[THE SECOND SCHEDULE]
(See Section 24 of RTI Act,2005)
1. Intelligence Bureau.
2. Research and Analysis Wing of the Cabinet Secretariat
3. Directorate of Revenue Intelligence
4. Central Economic Intelligence Bureau
5. Directorate of Enforcement
6. Narcotics Control Bureau
7. Aviation Research Centre
8. Special Frontier Force
9. Border Security Force
10. Central Reserve Police Force
11. Indo-Tibetan Border Police
12. Central Industrial Security Force
13. National Security Guard
14. Assam Rifles
15. Special Service Bureau
16. Special Branch (CID), Andaman and Nicobar
17. The Crime Branch – CID, CB, Dadra and Nagar Haveli
18. Special Branch, Lakshadweep Police.
MIZORAM SAWRKAR –IN A DIN INTELLIGENCE LEH SECURITY ORGANISATIONS RIGHT TO INFORMATION ACT, 2005 –IN A HUAM TEL VE LOHTE
1. State CID Special Branch and District Special Branch including Narcotic Cell.
2. State Police formations at all levels dealing with security of vital installation including Airport security and protected persons, procurement and disposal of sophisticated security equipments for maintenance of security and intelligence operations, disclosure of which may lead to breach of security.
3. State Police formations at all levels dealing with result of examination of exhibits in Forensic Science Laboratory which may jeopardize investigations of prosecution;
4. State Police Intelligence and Security Organisations or formations at all levels dealing with deployment and movement of Mizoram Police personnels including armed and unarmed.
5. State Police Intelligence and Security Organisations or formations at all levels dealing with matters relating to special operations for maintenance of internal security, Law and Order.
6. State Police Intelligence and Security Organisations or formations dealing with subjects concerning negotiations/settlements of militants, insurgents, extremist and anti-social elements and all matters relating to cover and overt operation against them.
[Notification No.F.13011/6/2005-IPR dt.27.03.2007]
EXEMPTION FROM DISCLOSURE OF INFORMATION UNDER RTI ACT, 2005
(a) Information, disclosure of which would prejudicially affect the sovereignty and integrity of India, the security, strategic, scientific or economic interests of the State, relation with foreign State or lead to incitement of an offence;
(b) Information which has been expressly forbidden to be published by any court of law or tribunal or the disclosure of which may constitute contempt of court;
(c) Information, the disclosure of which would cause a breach of privilege of Parliament or the State Legislature;
(d) Information including commercial confidence, trade secrets or intellectual property, the disclosure of which would harm the competitive position of a third party, unless the competent authority is satisfied that larger public interest warrants the disclosure of such information;
(e) Information available to a person in his fiduciary relationship, unless the competent authority is satisfied that the larger public interest warrants the disclosure of such information;
(f) Information received in confidence from foreign Government;
(g) Information the disclosure of which would endanger the life or physical safety of any person or identity the source of information or assistance given in confidence for law enforcement or security purpose;
(h) Information which would impede the process of investigation or apprehension or prosecution of offenders;
(i) Cabinet papers including records of deliberations of the Council of Ministers, Secretaries and other Officers;
Provided that the decisions of the Council of Ministers, the reasons thereof, and the material on the basis of which the decisions were taken shall be made public after the decision has been taken, and the matter is complete, or over:
Provided further that those matters which come under the exemptions specified in this section shall not be disclosed;
(j) Information which relates to personal information the disclosure of which has no relationship to any public activity or interest , or which would cause unwarranted invasion of the privacy of the individual unless the DAA/SPIO is satisfied that the larger public interest justifies the disclosure of such information:
Provided that the information which cannot be denied to the Parliament or a State Legislature shall not be denied to any person.
[Section 8(1) of the RTI Act, 2005]
A public Authority may allow access to information, if public interest in disclosure outweighs the harm to the protected interests.
[ Section 8(2) of the RTI Act, 2005]
COMPETENT AUTHORITY means -
(i) The Speaker of Rajya Sabha, Lokh Sabha, Legislative Assembly of the States/UTs and the Chairman of the Council of States or Legislative Council of a State;
(ii) The Chief Justice of India in the case of the Supreme Court;
(iii) The Chief Justice in the case of the High Court;
(iv) The President or the Governors as the case may be, in the case of other authorities established or constituted by or under the Constitution;
(v) The Administrator appointed under Article 239 of the Constitution.
[ Section 2(e) of the RTI Act, 2005]
INFORMATION means –
(i) Any material in any form, including records, documents, memos, E-mails, Opinions, Advices, Press Releases, Circulars, Orders, Log Book, Contracts, Reports, Papers, Samples, Models, Data material held in any electronic form, and
(ii) Information relating to any private body which can be accessed by a public authority under any other law for the time being in force.
[ Section 2(f) of the RTI Act, 2005]
PUBLIC AUTHORITY means –
Any authority or body or institution of self – government established or constituted –
(a) by or under the Constitution;
(b) by any other law made by Parliament;
(c) by any other law made by State Legislature;
(d) by Notification issued or order made by the appropriate Government, and includes any –
(i) body owned, controlled or substantially finance;
(ii) Non-Government Organisation substantially financed, directly or indirectly by funds provided by the appropriate Government.
[ Section 2(h) of the RTI Act, 2005]
RIGHT TO INFORMATION means –
(i) inspection of works, documents, records;
(ii) taking notes, extracts or certified copies of documents or records
(iii) taking certified samples of material;
(iv) obtaining information in the form of diskettes, floppies, tapes, video cassettes or in any other electronic mode or through print-out where such information is stored in a computer or in any other device.
[ Section 2(j) of the RTI Act, 2005]
SUBSTANTIALLY FINANCED means –
Any body or non-government organization which is financed by the State Government by giving or extending support or grant, by whatever name called inclusive of stipend, scholarship, grant-in-aid, assistance etc; either by means of budget or cash or in kind the value of which calculable in monetary terms the amount or value, as the case may be, of which is not less than 30 % of the cost of its project, scheme, programme or by whatever name (its activities may be called or rupees one lakh, whichever is less.
[ Rules 2(e) of the Mizoram RTI Rules, 2010]
Designation of Officers as Departmental Appellate Authority (DAA) and State Public Information Officer (SPIO) and State Assistant Public Information Officer (SAPIO) under RTI Act, 2005